HEMİPLEJİK REHABİLİTASYON

FELÇ (İNME) ve TEDAVİSİ

Beynimize kan götüren ve beynimizin beslenmesini sağlayan damarlarımıza pıhtı atması  ya da kanaması sonucu inme oluşur. Vücudumuzun sağ ya da sol yanımızı tek taraflı etkiler. Nadir de olsa çift taraflı etkilenim gözlenir. Başlıca sebepleri yüksek tansiyon ,sigara kullanımı ve sedanter (hareketsiz) yaşam. İnme yaşlı hastalığı değildir her yaşta gözlenebilir.

DÜNYADAKİ ÖLÜMLERİN İKİNCİ EN SIK ÖLÜM SEBEBİDİR.

İnme geçirdikten sonra felç kalan kişilerde başlıca hastalık seyri şu şekildedir:

• Yoğun bakım ve sonraki günlerde flakstır. Yani bir tarafında hiç hareket yoktur.
  • Konuşmada güçlük. Sağ taraf felçlerde tamamen konuşma kaybolabilir.
  • Hasta oturamaz, yemek yiyemez.
  • Vücut stabil hale geçtikten sonra kas tonusu gelmeye başlar.
  • Unutulmamalı vücut stabil olduktan sonra fizik tedavi hemen başlanmalıdır.
  • Pasif vücut hareketleriyle  başlanmalı. Böylelikle oluşabilecek eklem kontraktürlerinin önüne geçilecektir. Eklemlere duyu girdisi sağlanarak hastanın kendi vücudunu hissetmesine yardımcı olacaktır.
  • Ucu künt tarak tarzı veya tüğ gibi uyarıcı maddelerle sürekli hasta tarafa sürülmeli. Bu sayede hissetme duyusu açığa çıkacaktır.
  • Gün geçtikte kas kontrolü kendine gelmeye başlayacak. Fakat bu hastanın yaşı, beyninin etkilenim derecesi vb. sebeplere bağlı olarak farklılık göstermektedir.
  • Spastiste oluşacaktır. Spastiste; felçli hastalarda istem dışı sürekli kasılma halidir. Nörolojik bir olaydır. İstemediğimiz bir durumdur. Hastayı sürekli rahatsız eder. Azaltılması için ilaç ile beraber uygulanacak fizyoterapi yöntemleri etkilidir.
  • Genel olarak hastalarda en son el hareketleri gelir.
  • Yutma sıkıntısı çeken hastalarımız yemek yerken özellikle su içerken sıkıntı yaşarlar. Sürekli ağzının kenarından akar veya nefes borusuna kaçar.