DİZ EKLEM RAHATSIZLIKLARI

Diz Eklem Ağrıları

Diz ağrıları genellikle orta ve ileri yaş gruplarında ortaya çıkar. Çok fazla ayakta duran ve ağır işle uğraşan bireylerde diz ve eklem ağrısı daha sık görülür. Diz eğrılarının başlıca sebepleri menisküs yırtıkları, çapraz bağ kopmaları ve çapraz bağ kısmi yırtıkları, diz yan bağ hasarları, kondromalazi patella, diz kireçlenmeleri sayılabilir. Bu diz ağrılarına sabep olan etklenlerin tedavisi ilk başta fizik tedaviyle yapılmalıdır. Doğru bir fizik tedavi yöntemi sizin başlangıç olan diz ağrılaınızı ortadan kaldırır. Ameliyat olamadan diz eklem tedavileri için işin uzmanına danışabilirsiniz.

Menisküs Yırtıkları

Menisküs dizimizin içinde diz eklemimizin aşınmasını engelleyen kıkırdak yapıdan oluşur. İç ve dış menisküs olmak üzere iki adet menisküs bulunur. Merdivenden inip çıkarken oluşan ağrılar ve dizden ses gelmesi menisküs problemlerine işaret olabilir. Asıl tanı MR ile konulur.Ayrıca dizinizi katlarken ağrınız olur ve yırtığın büyüklüğüne göre katlanma dereceniz azalır.Diz aürılarına en etkili yöntemlerden biri de manuel terapidir. Manuel terapi ile diz eklem kanlanması en yüksek dereceye ulaşarak diz ağrılarınızda hızlı bir iyileşme olur. Diz ağrılarınızı tekrar etmemesi için iyi bir diz egzersiz proğramla desdeklenmeli. Diz kasları eskisinden daha kuvvetli olursa menisküse binen yük o kadar az olur ve tekrar hasarlanması zaman alır.

Çapraz Bağ Kopması

Dizimizin içinde ön çapraz bağ ve arka çapraz bağ olmak üzere iki adet çapraz bağ bulunur. Bu çapraz bağlar dizimizi içten tutarak uyluk kemiği ve kaval kemiğimizi sabitler ve ileri gitmesini ve dönmesini engeller. Çapraz bağ yaralanmalarıda genellikle rotasyonda meydana gelir. Ani ve kuvvetli rotasyonla özellikle ön çapraz bağ yaralanır. Birinci derece ve ikinci derece hasarların belli bir kısmında fizik tedavi ile tedavisi mümkündür. Fakat tam kopmalarda ve büyük yırtıklarda cerrahi olması gerekir. Ameliyat sonrasında çapraz bağlar tekrar yaralanmaması için ve günlük kullanıma adapte olması için iyi bir rehabilitasyon süreci geçirmesi gerekir. Rehabilitasyon süreci normal kişiler ve sporcularda değişir. Sporcularda sahaya dönmek için daha uzun bir tedavi süreci geçirir.

Diz Kireçlenmesi (osteoartrit)

Diz kireçlenmes diz ekleminin içinde bulunan kıkırdak yapının zamanla aşınması ile oluşan bir eklem hastalığıdır. Diz kireçlenmesi yaşla birlikte çoğunlukla kadınlarda görülür. Diz kireçlenmesinin başlıca sebepleri düzensiz beslenme, sürekli ayakta durma, fazla kilo ve bunlarla beraber sedanter yaşam (hareketsiz yaşam). Diz kireçlemesi olan insanlar genellikle dizinde ses gelmesiyle şikayete başlar. Zamanla bu sesler diz ağrılarına ve diz eklem açısının azalmasına sebep olur. Diz eklemi kıkırdak yapının kanlanması olmadığı için difüsyon yoluyla beslenir. Bu nedenle diz kireçlenmelerinin tedavisi kişinin yaşam konforunu artırmaya yönelik olur. Fakat diz ağrıları yeni başlamışken doğru bir fizik tedavi almaya başlarsa ve devamında egzersiz proğramı ile desdeklerse güzel bir sonuç alınır ve uzun zaman diz ağrısı başlamaz.

Peki diz kireçlemesi ilerlemiş ağrısı çok olan ve eklem hareket açıklığı daralan kişilerde ne yapılmalı ?

Dayanılmaz ve geçmeyen diz ağrısı varsa ilgili uzman doktor ameliyat kararına varabilir. Ağrılar yürüdükçe artıyor merdiven inip çıkarken diz ağrısı oluşuyorsa fizik tedavi denenmeli ve egzersiz proğramı uygulanmalıdır.